Zakrzepica – profilaktyka bez leków

zakrzepicaZakrzepica jest groźnym schorzeniem, które może spowodować przede wszystkim zator płucny. Gdy jesteś w ciąży, palisz papierosy, stosujesz antykoncepcję dwuskładnikowa hormonalną, ryzyko wystąpienia zakrzepicy jest jeszcze wyższe. Zobacz, jakie działania profilaktyczne rozpocząć, żeby bez stosowania leków to ryzyko zmniejszyć!

1. Zobacz, czy masz predyspozycje genetyczne do zakrzepicy

Mowa o trombofilii wrodzonej, genetycznej tendencji do nadkrzepliwości krwi. Przy działaniu innych, dodatkowych, czynników znacznie podwyższa ryzyko wystąpienia zakrzepicy. Dobrze wykonać badanie pod kątem trombofilii wrodzonej przede wszystkim wtedy, gdy w Twojej rodzinie pojawiły się już choroby układu sercowo-naczyniowego.

2. Zakrzepica nie lubi wody – pamiętaj o nawodnieniu

Gdy pijesz za mało wody, krew gęstnieje, a to sprzyja zakrzepicy. Warto pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej ilości wody i unikaniu używek. Odwadniają przede wszystkim kofeina i alkohol. Również palenie papierosów zwiększa ryzyko zakrzepicy.

3. Zakrzepica – zmniejsz ryzyko aktywnością fizyczną

Dzięki aktywności fizycznej poprawia się krążenie krwi, co zmniejsza prawdopodobieństwo zastoju. Ruch pomaga ponadto utrzymać prawidłową wagę ciała. Istotne są także unikanie słodyczy i fast-foodów oraz zbilansowana dieta.

4. Zakrzepica – nie przebywaj długo w tej samej pozycji

Głównie siedzącej, ze zgiętymi stawami kolanowymi i biodrowymi. Podczas pracy czy długiej podróży dobrze co jakiś czas wstawać, a także napinać łydki i stopy i unikać zakładania nogi na nogę.

Data publikacji: 30/10/2018