Poziom żelaza – jak obniżyć, w czym zagraża?

Poziom żelaza należy do tak zwanych mikroelementów, czyli należy go dostarczać w w niewielkich dawkach każdego dnia. Aby równowaga poziomu żelaza w organizmie została zachowana należy dostarczyć od kilku do kilkunastu miligramów na dzień. Trzymanie się tych reguł pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie narządów oraz tkanek.

Jak obniżyć poziom żelaza u dziecka?
Jak obniżyć poziom żelaza u dorosłych?
Jak obniżyć poziom żelaza u dorosłych?
Czy da się obniżyć poziom żelaza dietą?

Jak obniżyć poziom żelaza u dziecka?

Nadmiar żelaza u dziecka może skutkować w takie schorzenia jak: zatrucia czy uszkodzenie jelit. Niewątpliwie trzeba zadbać, aby dziecko miało dostarczaną odpowiednią dawkę żelaza w każdym dniu. W jaki sposób obniżyć poziom żelaza u dziecka? Najprostszą, a zarazem najmniej inwazyjną metodą jest odpowiednio dobrana, zbilansowana dieta. Istnieje również rzadka choroba – hemochromatoza – wywołana nadmiarem żelaza. W takim wypadku nie zawsze dobrane produkty spożywcze załatwią sprawę. Wówczas należy skonsultować się z lekarzem, aby pod jego bacznym okiem dziecku podawano żelazo przez specjalistę.

Jak obniżyć poziom żelaza u dorosłych?

Podwyższony poziom żelaza jest zarówno groźny w przypadku osób dorosłych, jak i u dzieci. Jak obniżyć poziom żelaza u dorosłych? Procedura przebiega w ten sam sposób w obu przypadkach. Jeżeli poziom żelaza znacznie przekracza normę, należy przeprowadzić badania, ponieważ zbyt wysoka ilość tego pierwiastka w organizmie prowadzi do wielu uciążliwych chorób.

Jakie są skuteczne sposoby na obniżenie poziomu żelaza?

Nie zawsze dzieje się tak, że jedynym wyjściem są środki medyczne. Istnieje wiele nieinwazyjnych, skutecznych sposobów na obniżenie poziomu żelaza. Do najpopularniejszych należą:

  • krwiodawstwo (najszybszy sposób na pozbycie się zapasów żelaza z krwi)
  • dieta
  • unikanie żeliwnych naczyń do gotowania
  • pocenie się (podczas naturalnego chłodzenia ciała pozbywamy się również żelaza)
    aktywność fizyczna
  • upusty krwi

Czy da się obniżyć poziom żelaza dietą?

Dowiedzione, że możliwe jest obniżenie poziomu żelaza dietą. Pewne modyfikacje diety pomogą uporać się z wysokim stężeniem poziomu żelaza we krwi. Co należy spożywać, aby tego dokonać? Oto lista produktów, które sprzyjają w walce z hemochromatozą:

  • nabiał i jaja
  • produkty bogate w kwas fitowy (orzechy, fasola, groch, nasiona)
  • kawa, herbata, czekolada
  • czerwone wino
  • oliwki i oliwa z oliwek
Data publikacji: 29/04/2019, Data aktualizacji: 10/05/2019